SiteLock
BURNOUT
Shiatsu therapie Amsterdam Noord

BURN-OUT, STRESS, OVERSPANNEN BEHANDELINGEN IN AMSTERDAM NOORD

Wat is een burn-out?

Een burn-out staat als een psychische aandoening te boek, hoewel in wetenschappelijke kring al lang vast staat dat dit niet zo is. Burn-out is voornamelijk een lichamelijke aandoening. Het is een reëel tekort aan lichamelijke energie

 

Je bent geestelijk op, maar ook lichamelijk. Je bent snel moe, alles valt je zo zwaar.

Vermoeidheidsklachten worden veroorzaakt door te weinig lichamelijke energie. Het stress systeem springt bij als je je met wilskracht over vermoeidheid heen wil zetten. Het stress systeem werkt dan als een noodaggregaat: het zorgt voor extra energie wanneer de brandstof op is en we toch dóór moeten. Op een gegeven moment is het op en gaat het niet meer, je krijgt steeds meer lichamelijke onbegrepen klachten. De lijst van klachten is lang. Zelden wordt de oorzaak van de klachten gevonden, omdat deze achteraf gezien bij de burnout horen. Huisartsen herkennen deze klachten vaak niet en geven slechts antidepressiva. Hiermee wordt de oorzaak niet aangepakt.


 

“Als ervaringsdeskundige weet ik wat het is om een burnout te ondergaan. Een paar jaar geleden werd ik ‘overvallen’ door een burnout. Mijn lichaam gaf op allerlei manieren aan dat het genoeg was geweest. Ik was extreem moe, mijn spieren deden zeer, ik kon niet meer helder denken te veel chaos in mijn hoofd. Het enige waar ik zin in had was slapen. Het duurde lang voordat iemand me vertellen wat ik mankeerde. Het heeft mede daardoor een tijd geduurd voordat ik de juiste therapie vond die bij mij aansloeg.


Met name in de beginfase van mijn burn-out vond ik het lastig om helder te denken en over mijn gevoelens te praten. Keuzes maken tijdens mijn burnout? Alleen al kiezen of ik pindakaas of kaas op mijn boterham wilde, was moeilijk. Mijn hoofd was zo moe en zat vol, zodat een beslissing nemen moeilijk was. Met cognitieve therapie ging ik juist nog meer in mijn hoofd zitten. Gelukkig kwam ik in aanraking met shiatsu therapie. Met deze therapie leerde ik dat mijn lichaam de oorzaak van de burn-out aanwees, mijn gevoel kwam terug en dat was de eerste stap naar genezing. Door de shiatsu behandelingen werd ik weer bewust van mijn lichaam en kreeg ik een impuls om de vastzittende gevoelens en emoties los te laten. Na iedere behandeling kreeg ik het gevoel dichter bij mezelf te komen. Ik kon steeds beter benoemen wat er in mij omging. Het is daardoor helemaal goed gekomen met mij. Ik kreeg mijn energie terug.”


 

Met cognitieve therapie ga je weer in je hoofd zitten, terwijl je lichaam niet alleen de aanwijzing geeft om de oorzaak van een burn-out te vinden, maar ook de oplossing. Shiatsu therapie zorgt voor dit lichamelijk herstel. Met dit lichamelijke herstel ontstaat ook een mentaal herstel. Als het lichaam weer in zekere mate hersteld is, kan cognitieve therapie wel degelijk ondersteunend voor het verdere herstel zijn.

 

Burn-out klachten lijken erg op klachten die horen bij overspannen zijn. Het is een vorm van gestrest zijn. Het chronische karakter van een burn-out (klachten duren langer dan zes maanden) Kenmerkend voor een burn-out is de lange voorgeschiedenis met stress klachten en emotionele uitputting. Een burnout hoeft overigens niet altijd werk-gerelateerd te zijn.

 

Zijn mensen met burn-out lichamelijk ziek?

Zeker, burn-out is een lichamelijk proces. Onder invloed van lichamelijke en psychologische stressoren, kampen mensen met een burn-out aan een groeiend hersteltekort. Een belangrijke aanwijzing hiervoor is vermoeidheid. Je energiebatterij is simpelweg leeg of bijna leeg.

 

Je herkent een burnout aan de volgende fysieke klachten: hoofdpijn, spierpijn, schouder-, nekklachten, veel zweten en andere klachten. De vermoeidheid maakt je daarbij ook vatbaarder voor ziektes als griep en verkoudheid. Je immuunsysteem is immers minder weerbaar.

 

Vermoeidheidsklachten als belangrijkste symptoom van burn-out.

Vermoeidheidsklachten worden veroorzaakt door tekort aan lichamelijke energie. Het heeft een vernietigende invloed op lichaam en geest. Het stress systeem springt bij als je je met wilskracht over vermoeidheid heen wil zetten. Het werkt dan als een noodaggregaat: het zorgt voor extra energie wanneer de brandstof op is en we toch door moeten. Dan slaat het stress systeem automatisch aan. Je merkt dat niet. Het systeem produceert noodenergie. Deze noodenergie lenen we van ons lichaam en kan alleen afbetaald worden door extra te herstellen. Dat betekent extra veel slapen. Doe je dat niet, dan ontwikkel je een zogenaamde slaapschuld of herstelschuld. Er ontstaat een neerwaartse spiraal om toch te kunnen blijven presteren.

 

Het wordt steeds moeilijker om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Je slaapt bijvoorbeeld steeds slechter, omdat de ‘uitknop’ van de stressreactie het minder goed doet. Dan zit je rechtop in bed door de stresshormonen, terwijl je doodmoe bent. Daardoor moet je je noodaggregaat weer vaker aanspreken. Je raakt steeds meer uitgeput en ontregeld. Totdat het niet meer gaat…

 

Een burn-out betekent lichamelijke en psychische instorting. Dan ben je tot niets meer in staat. Lichamelijk niet, emotioneel niet en cognitief niet. Het enige wat je dan nog kunt, wilt en moet doen is slapen.

 

Burn-out accepteren

Wat misschien het moeilijkste van een burn-out is om de huidige situatie te accepteren.

Je wilt ondanks de mentale en fysieke klachten toch doorgaan dat terwijl je naar rust en herstel moet. Dat is voor iemand met burn-out lastig te accepteren.

Maar juist het accepteren van de burnout zorgt voor een start van herstel.

 

 

De belangrijkste fysieke klachten van een Burn-out zijn:

doorlopend moe / oververmoeid

• vaak en aanhoudend

• vaak maag- en/of buikpijn (spijsverteringsklachten)

nekpijn, rug-, schouderklachten

• gebrek aan eetlust

• verminderde weerstand

 

De belangrijkste psychische klachten bij een burnout zijn:

• opgejaagd en rusteloos gevoel

• paniekaanvallen

• somberheid

• piekeren

• prikkelbaar en snel geïrriteerd

• lusteloos, futloos

• stress

 


Om te herstellen moet je veel slapen maar ook veel bewegen.

Ja, ik heb dit ervaren toen ik zelf total loss was. Als ik ’s middags ging slapen, sliep ik ’s nachts beter. Iemand met burn-out heeft weinig energie. Je doet iets … en je bent alweer moe. Dan slaat het stress-systeem automatisch weer aan en produceert noodenergie, zodat we opnieuw toch 'aan die leeuw kunnen ontsnappen’. Je lichaam maakt dan weer gebruik van het noodaggregaat, terwijl je al op je reserves draait. Dáár ging je kapot aan en dáárdoor blijft herstel uit. Dus je moet níet over je grens gaan, dan gebeurt er weer hetzelfde waardoor je een burn-out kreeg.

 

Dus bij burn-out moet je veel achterstallige slaap inhalen. Is het zo simpel? Was het maar waar. Slapen is één van de belangrijkste voorwaarden om te herstellen van een burn-out, maar met alleen slapen of veel rusten op de bank kom je er niet. Het is moeilijk om van de bank op te staan en in beweging te komen. Maar hoe vermoeid je ook bent, om te herstellen moet je in beweging komen, je lichaam heeft beweging nodig, maar wél gedoseerd. Herstellen van een burn-out is hard werken.


 

Stressklachten, overspannen zijn  en burn-out worden vaak op één hoop gegooid. Maar er is wel degelijk een verschil en dat heeft te maken met de mate van uitputting.

 

Als je een burnout hebt, is het niet eenvoudig om in je eentje te herstellen. Je hebt hulp van deskundige(n) nodig. Als Shiatsu therapeut ben ik mij vooral gaan toeleggen op de ondersteuning bij burn-out en stress gerelateerde klachten.

 

BURN-OUT ZIJN STRESS GERELATEERDE KLACHTEN

Burn-out is een stress gerelateerde klachten. Het ontstaat door aanhoudende stress of overbelasting in een werk- of privésituatie. De balans tussen draagkracht en draaglast is zoek, waardoor je overbelast raakt.

 

Het voornaamste verschil tussen stress klachten, overspannenheid en burn-out klachten is de mate van vermoeidheid en de duur van het herstel. Een overprikkeling ontstaat in een korte periode van een aantal maanden. Bij overspannen zijn is zes weken voldoende om te herstellen. Herstellen van een burnout duurt veel langer, namelijk langer dan een jaar.

 

Wil je meer weten of een afspraak plannen? neem contact met me op.

 


Stress?  Burn-out ?

Stress heeft in onze samenleving een negatieve klank.

Terwijl stress een normale natuurlijke reactie is van ons

lichaam. De stress symptomen waarschuwen ons bij

gevaar en geven aan wanneer je overbelast dreigt te raken.

Speelt stress je parten? Als je deze stresssignalen te lang

negeert, is de maat een keer vol en schakelt je lichaam uit.

Je bloeddruk gaat omhoog, je hart klopt sneller, spieren

spannen zich, je ademhaling versnelt en je spijsvertering

vertraagt. Tijdens een stress volle periode kun je last krijgen

hoofdpijn en ook nek- schouder- en rugklachten

ondervinden. Door de spanning c.q. stress die je ervaart, span je namelijk vaak ongemerkt je nek-, schouder- en rugspieren. Stress klachten heeft ook invloed op maag- en darmklachten (spijsverterings). Je spijsvertering bij stress functioneert op zo’n moment namelijk op een laag pitje. Duurt de spanning voort? Dan kan het leiden tot gewichtsverlies. Ook komt gewichtstoename voor, omdat je last kunt krijgen van eet aanvallen en enorme trek in zoetigheid door bloedsuikerschommelingen. Ook slapeloosheid is kenmerkend voor continu stress ervaren.

 

Na een stress periode maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam van stress herstelt. De periode van herstel is afhankelijk van hoelang de stress periode duurde en hoe heftig de stress was. Als de stress blijft voortduren en je onvoldoende tijd hebt om te herstellen, dan raakt je lichaam uitgeput en dan neemt de kans op een burn-out toe.

 

Klachten van stress. Wat te doen?  Zorg goed voor jezelf! Hoe doe je dat? door:

• Voldoende ontspanning

Voldoende slaap

• Voldoende beweging

• Gezonde voeding

Shiatsu therapie

 

OVERSPANNEN

Drukke periodes, we kennen ze allemaal. Soms kan het echter te druk zijn, waardoor je erg overspannen kan geraken. Als je overspannen bent, komt het namelijk vaak voor dat je langer doet over taken, somber of humeuriger bent.

 

De klachten!

Zo kun je bijvoorbeeld lijden aan geheugen- en concentratieproblemen, maar kun je ook last hebben van slapeloosheid. Overspannen zijn heeft een grote link met stress. Je komt moeizamer de dag door. Je doet langer over taken en vergeet ook meer. Vaak ben je humeuriger en somber, je huil vaker en kun je het gevoel hebben dat je niet meer jezelf bent.


Als je te lang roofbouw pleegt, kan het overspannen zijn langzaam overgaan in een burn-out. Het is hierbij niet duidelijk op welk moment overspannenheid precies ophoudt en wanneer burn-out begint. Het verschil tussen overspannen zijn en een burn-out hebben, is dat het overspannen zijn omkeerbaar is. Dat betekent dat als je de oorzaak van de stress wegneemt, je snel weer herstelt.


De behandeling!

Als je last hebt van meerdere van deze symptomen en ze je dagelijks functioneren erg beïnvloeden, is het nuttig op zoek te gaan naar hulp om je klachten van overspannen zijn te verminderen. Shiatsu therapie brengt ontspanning en is een hele effectieve ondersteuning om herstel te bevorderen. Tijdens de behandeling wordt je je weer bewuster je lichaam van waaruit het herstel begint.

 

Wil je meer weten of een afspraak plannen? neem contact met met op


Veel gestelde vragen over Massage therapie (FAQ)


Shiatsu zorgt voor ontspanning van lichaam en geest die zo belangrijk is om je fit te voelen.

 

Shiatsu Amsterdam Noord behandeld Burn-out en Stress


Praktijkadres Shiatsu-Fit

Noord Straalt 

tt. Vasumweg 24A

1033 SC Amsterdam noord

(bij de NDSM-werf, gemakkelijk te bereiken met de pont vanaf Amsterdam Centraal).

Burn-out

Herstellen van een Burn-out

Stress

Stress Overspannen